Gdje je Hrvatska danas i što će biti s ˝našim˝ turizmom? Kako se pripremiti za nadolazeću 2021. sezonu i jesmo li joj dorasli? Jesu li Vaši smještajni objekti dorasli?
“Prema posljednjem istraživanju Europske putničke komisije (ETC) pod nazivom „Monitoring sentiment za domaća i unutar-europska putovanja – val 5“ vidimo da, usprkos pandemiji i svim postojećim preprekama za putovanje unutar bloka u inozemstvo, želja Europljana da putuju ostaje jaka.” Europska putnička agencija je neprofitna organizacija odgovorna za promociju Europe kao turističke destinacije na trećim tržištima i iako nam ona donosi pozitivne vijesti, ipak možemo vidjeti u ovom istraživanju da je Hrvatska pala na nisko 09. mjesto kao turistička destinacija u Europi . Pretekla nas je Turska, a iza nas su samo Malta i Albanija na Sredozemlju (u istraživanju nema podataka za Egipat, Tunis, Maroko i Alžir).
Navedeno istraživanje i trend promjene pokazuje da, iako smo jedna od top poželjnih zemalja te se još uvijek držimo u top 10 zemalja, se ne smijemo više zavaravati jer smo vrlo nisko na listi. Ovo je jedno od relevantnih pokazatelja nadolazeće 2021. sezone i svake nakon te je nužno izgraditi nacionalnu strategiju turizma za krizne godine ubuduće, kako se 2020. ne bi ponovila. Ključ promjene je jačanje svih regija Hrvatske, ne samo onih na Jadranskom moru već i kontinentalnih. Hrvatska je puno više od Dubrovnika, Dalmacije, Istre i Zagreba i njezin potencijal je trenutno nemjerljiv. Ako živite u tim regijama u Hrvatskoj i planirate investirati u turizam, preporučam da pročitate blog do kraja.
Prema svim pokazateljima turističkog smještajnog kapaciteta, Hrvatskoj nedostaje minimalno 100 smještajnih objekata visoke kategorije (prvenstveno hoteli čiji je trenutni udio u ukupnom smještajnom kapacitetu svega 10,3%, a od tih 10,3% svega 9% su hoteli sa 5 zvjezdica). Upravo je to jedno od rješenja i prilika za razvitak turističke ponude u Hrvatskoj. Mišljenja sam da iste treba graditi u ruralnim područjima Hrvatske i na manjim otocima, koji su sada visoko traženi, s obzirom da nakon pandemije COVIDA-19, masovni turizam neće biti toliko privlačan zbog aspekata sigurnosti dok se sveopća svijest ne promijeni. ˝Safety˝ je trenutno aktualni trend i što je objekt više kategorije, smatra se da je razina sigurnosti viša. Osim što je potrebno graditi nove objekte vrhunske kategorije, također je nužna prekategorizacija postojećih smještajnih objekata, poglavito apartmana i privatnih soba, čiji je udio u ukupnom broju smještajnih kapaciteta 66,2%. Ako uzmemo u obzir da je 30% tih apartmana nekonkurentno i zastarjelo, možemo samo predvidjeti kako će se to reflektirati na nadolazeće sezone, ukoliko cijeli sektor privatnih iznajmljivača ne odluči napraviti korak naprijed, koji svakako mora pratiti sama destinacija. Ukoliko ipak odlučite napraviti taj korak unaprijed, Aego može pomoći sa svojim uslugama i usmjeriti Vas.
Osim smještajnog kapaciteta, još jedan veliki nedostatak same turističke slike Hrvatske, jest nedovoljna stručnost i masovno građenje objekata koji već pri samom početku ne prate globalne trendove turizma koji se konstantno mijenjaju, o čemu možete čitati u blogu ˝Najčešće pogreške pri izgradnji i kategorizaciji turističkih objekata˝. Ukoliko uzmemo Tursku, koja nas je pretekla na listi ˝najpoželjnijih zemalja za putovanje˝, probajmo se zapitati što to Turska ima, a Hrvatska više ne? Odgovor je vrlo jednostavan; turističke objekte vrhunske kategorije, rade na jačanju kvalitete usluge i može se reći da brzo reagiraju na sve izazove. 2019. godine u suradnji Ministarstva turizma i Ministarstva obrazovanje otvaraju 10 škola specijaliziranih za turistička znanja i vještine, dok u Hrvatskoj sustavno opada interes za uslužna zanimanja. Pitamo se zašto? Promotrimo prosječnog vlasnika smještajnog objekta ili restorana u vlastitom susjedstvu za vrijeme turističke sezone. Radnici u tim objektima rade po minimalno 12 sati i više, za malo višu plaću od hrvatskog prosjeka, vrlo često bez slobodnog dana, smješteni u apartmane/stanove koji nisu prigodni ni za skladište. S druge strane imamo idealne uvjete kod poslodavca, koji je uredan u svim davanjima, ali ne može naći kvalitetnu radnu snagu jer se prethodnih godina ta ista snaga izrabljivala te se rijetki odluče zaposliti kod privatnika. Sve ove situacije su itekako rješive i vrlo brzo se mogu postaviti željene okvire, a za to Vam svakako Aego može pomoći, kako se ne bi upravo vi našli u istoj situaciji. Osim savjetovanja kako da poboljšate svoj smještajni objekt iz građevinskog aspekta, ukazati ćemo Vam i na potrebne promjene iz poslovnog aspekta te ponuditi rješenja prilagođena Vašem poslovanju i mogućnostima.
Ako sagledamo trenutno stanje, pritisak na ovoj gospodarskoj grani je trenutno vrlo snažan, a moramo biti svjesni da ta ista gospodarska grana u Hrvatskoj donosi 20% BDP-a., što će biti tema u budućim blogovima. Ukoliko se ne uključimo u taj val promjene sada, kada se cijeli svijet prilagođava ˝novom normalnom˝ u turističkom aspektu, mišljenja sam da će nas slijedeći val potopiti, te da ćemo nakon 2021. biti puno niže od trenutnog 09. mjesta, koje nas trenutno jedino i spašava, za razliku od kvalitete usluge i smještaja koju nudimo. Na kraju, ako se ovaj blog odnosi na Vas i ako razmišljate o promjeni postojećeg ili otvaranju novog smještajnog objekta u Hrvatskoj, svakako ga napravite vrhunske kategorije. Obzirom na budućnost turizma i promjene u trendovima i željama turista, zasigurno će vam se takav objekt jedini dugoročno isplatiti. Ako ne znate kako započeti ili niste sigurni trebate li uopće išta mijenjati, Aego vam može pomoći u analizi stanja i u podizanju te male, ali vrlo značajne ljestvice – za vas lokalno, a onda za hrvatski turizam globalno. Zakažite besplatne konzultacije i pogledajmo kako zajedno možemo vaš smještajni kapacitet učiniti – vrhunskim i profitabilnim.